Czy urząd może upublicznić nazwiska podpisujących petycję

Czy urząd może upublicznić nazwiska osób, które podpisały się pod petycją?

Czy urząd może upublicznić nazwiska osób, które podpisały się pod petycją, ale nie życzą sobie, by ich dane zostały ujawnione? NIE! Tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny. Ścierają się w tym aspekcie dwa konstytucyjne prawa – z jednej strony prawo dostępu do informacji publicznej, z drugiej prawo do prywatności.
Naczelny Sąd Administracyjny nie miał wątpliwości, że jeśli informacje nie dotyczą osób pełniących funkcje publiczne, to prymat należy przyznać ochronie prywatności.
(https://serwisy.gazetaprawna.pl/orzeczenia/artykuly/9596398,nowe-podejscie-do-ochrony-danych-przelomowy-wyrok-sadu-administracyjn.html)
Przejawem ustawowego ograniczenia prawa do prywatności jest przepis art. 5 ust. 2 zdanie 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej stanowiący, że ograniczenie prawa do informacji publicznej ze względu na ochronę prywatności nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne. Uwzględniając to, że prawo do prywatności jest wartością chronioną konstytucyjnie, przyjąć należy, że w odniesieniu do osoby fizycznej udostępnienie danych osobowych powinno się ograniczyć tylko do tego co z mocy ustawy będzie uznane za jawne.

Jeżeli chodzi natomiast o osoby publiczne ta w wyroku z dnia 2 kwietnia 2014 r. (sygn. VIII SAB/Wa 83/13) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie zaznaczył, iż w rozpatrywanej sprawie, wnioskowane przez skarżącego informacje o wysokości nagród pieniężnych w poszczególnych latach przyznanych dyrektorom i wicedyrektorom Departamentu Administracji Podatkowej oraz Departamentu Kontroli Skarbowej, są, w jego ocenie, bez wątpienia informacją publiczną w rozumieniu w art. 1 ust. 1 w związku z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej.

Sąd zastrzegł, że przepisy ustawy o dostępie do informacji publicznej ograniczają prawo do informacji publicznej

Jednocześnie Sąd zastrzegł, że przepisy ustawy o dostępie do informacji publicznej ograniczają prawo do informacji publicznej ze względu na prywatność osoby fizycznej. Nie mniej jednak w niniejszej sprawie ograniczenia te nie mogą mieć zastosowania, bowiem wniosek dotyczy osób będących funkcjonariuszami publicznymi. Są to bowiem osoby, które zajmują stanowiska w sektorze służby publicznej i posiadają określony zakres uprawnień pozwalający na kształtowanie treści wykonywanych zadań w sferze publicznej. Ograniczenie nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji. Spod zakresu funkcji publicznej wykluczone są zatem takie stanowiska, choćby pełnione w ramach organów władzy publicznej, które mają charakter usługowy lub pomocniczy.